Sanat ve edebiyatın piyasaya teslim olarak bayağılaşmasını, insani ve toplumsal sorunlara duyarsızlaşmasını, sermayenin kültürel alana bütünüyle egemen olmasını reddediyoruz ilkesiyle yola çıkan Yeni Gelen dergisinin ilk sayısı çıktı.

Çıkış yazısında, “Sanatı ve edebiyatı piyasalaştırdılar. Yazarı kitap üreticilerine, yazıcıya çevirdiler. Okuru, yalnızca reklam edileni gören ve kendisine pazarlananı alıp okuyan müşteri haline getirdiler. Holding yayınevleri, zincir kitabevleri, ödül kurumları, pazarlama dergileri birbirine geçmiş sermaye ağlarıdır, bu ağa yakalanmadan okur yazar olmak ancak bilinçli ve ortaklaşa mücadeleyle mümkün hale gelmiştir.” saptamasıyla yola çıkan Yeni Gelen dergisi, piyasanın engellerini aşmak için okur-yazar dayanışmasını başvuruyor. Yalnızca büyük kitabevlerinde satılacak dergi, okurlarına abonelik yoluyla ulaşacak.

Sahipliğini İbrahim Horuz’un üstlendiği Yeni Gelen’in Yazıişleri Müdürü İsmet Alıcı, Genel Yayın Yönetmeni ise B. Sadık Albayrak. Derginin grafik tasarımını Fatih Mutlu yaptı.

Afşar Timuçin’in “Descartes’ı Yakalım mı?” yazısı ve Özkan Mert’in günümüze isyan eden “Hav Haav Haaav! Şiirine yer veren dergide, Köy Enstitülü Sami Gürel ile sanat tarihine uzanan bir sohbet var. Kültürümüzün yakın dönemdeki kayıpları Yılmaz Onay, Tektaş Ağaoğlu ve Ömer Naci Soykan’ı anan yazılar onların emeğine ve katkısına saygı duruşu niteliğinde.

İlk sayısında eleştiriye ağırlık veren YENİ GELEN, “Eleştirisiz köyde edebiyatsız ve estetiksiz gezenleri” hedefe koyuyor. Taylan Kara, “Duyarın ve Duyarlılığın Foto Destanı: 9 Fotoğrafta Kafa Dergisi”, Özgün Ergen “Şair mi Yoksa Bir Reklam Yüzü mü Küçük İskender”, Ubeydullah Günel “Allah Diyen Buzdolabı ya da Sine Ergün’ün Buzdolabından Çıkan Adam”, Elif Yılmaz “Ayhan Geçgin’in Hiçliğe Uzun Yürüyüşü”, İsmet Alıcı “Gazanın İktisadi Yüzü Yağma”, B. Sadık Albayrak “İllüzyonist Murat Belge ve Falcı Öğrencileri” eleştirileriyle köklü bir başlangıç yapıyor. Dergide iki sinema yazısı var. Bunlardan Haydar Ali Albayrak’ın “Kareyi Gördük mü?” yazısı son dönemin aynı adlı filmini inceliyor, Mahir Ergun “bağımsız Sinema ya da KOBİ’lerin Bağımsızlığı” yazısında Sundance Film Festivali’ni eleştiriyor. Sinan Abuzer Akdağ, “Sanatçı ve Radikalleşme Üzerine” tezlerini sergilerken, Ayhan Çaylar “Sanatla Gelen Dönüştürücü Güzellik” sorununa eğiliyor. Eray Yılmaz Tarihçinin Notları’nda “Safranbolu”yu ele alıyor, Ulvi Özdemir’in “Bir Kitap Bağımlısının Notları” renkli bir okuma deneyiminden izdüşümler getiriyor.

Yeni Gelen’in ilk sayısının öyküsünü Müslüm Kabadayı yazdı: “Denizden Işıklanmak”. Bu sayıda şiirleri yer alan şairler ise, Mustafa Göksoy, Ali Eşki, Nevzat Oğuz, Turgay Çimen. Derginin kapak resimlerini Kemal Urgenç ve Haydar Özay yaptı. Zafer Temoçin “Bir Adam Arıyorum” çizgi romanını ve Murat Belge ’nin karikatürlerini çizdi.

Yeni Gelen’ciler, kendilerini şöyle tarif ediyor: “Bugün, insanlığı savaş, sömürü, cehalet kıskacında süründüren tekeller düzenini külliyen reddetmeyen bir sanat ve edebiyata hiçbir değer vermediğimizin bilinmesi gerekir. Postmodernizm olarak adlandırılan sermaye güdümlü felsefe, bilim, sanat ve edebiyatı külliyen reddediyoruz.

İnsanı özgürleştirecek, birbirine arkadaş, kardeş, dost ve sevgili kılacak toplumsal kurgu’lar arıyoruz. İpek bir halıya benzeyen toprağın üzerinde yeryüzü cennetleri kuracak ütopyalar yazmak istiyoruz.

Çok uzaklardan geliyoruz, çok uzaklardan… Büyük bir karanlık ve unutma çağından çıkarken yeniden ve yeni gelenleriz.”

Beş Satırla

Annelerin ninnilerinden
spikerin okuduğu habere kadar,
yürekte, kitapta ve sokakta yenebilmek yalanı,
anlamak, sevgilim, o, bir müthiş bahtiyarlık,
anlamak gideni ve gelmekte olanı.

Nazım Hikmet – 1946

(İletişim: bizimsadikalbayrak@gmail.com, mahirarduc@gmail.com Tel: 0534 232 05 61)

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here